Selasa, 7 Jun 2011

Dakwah Rasulullah hingga hujung Nyawa

Rasulullah SAW terkenal sebagai seorang figura yang amat mementingkan hubungan kekeluargaan atau silaturrahim. Sifat mulianya yang menonjol itu membuatkan seluruh kaum Quraisy mengangkatnya dengan gelaran as-siddiq dan al-Amin sebelum baginda diangkat sebagai Rasul.

Rasa cinta dan setia Rasulullah SAW terhadap kaum keluarganya sangat mendalam, tidak kira mereka masih musyrik atau sudah beriman. Sanggupkah kita mengikuti jejak baginda yang tidak pernah mengalah dengan dugaan sepanjang mendakwahi kaumnya? Menyelamatkan ahli keluarga daripada seksaan api neraka?.

Daripada Abu Hurairah ada diceritakan, “ketika turun ayat dan peringatkanlah olehmu kaum kerabat yang terdekat (as-Syura:24) Rasulullah s.a.w segera memanggil dan mengumpulkan kaum kerabatnya. Di tengah-tengah mereka, baginda berkata,

“wahai (bani) keturunan Abdi Syam, wahai Bani Ka’ab bani Lu’ay, selamatkan dirimu daripada api neraka. Wahai bani Abdi Manaf, selamatkan diri kamu daripada api neraka! Wahai Bani Abdul Mutalib, jagalah diri kalian daripada seksa neraka! Wahai Fatimah anakku, selamatkan dirimu daripada api neraka! Kerana aku tidak boleh membela kalian kelak di hadapan Allah, walau kamu kaum kerabatku, kecuali aku akan menitiskan air-air kekeluargaan ini semampuku untuk menjaga hubungan dengan kamu di dunia.” HR Muslim)

Istilah jemu mesti tidak wujud dalam perbendahraan mindanya, Rasulullah SAW tidak sekali-kali berundur berdakwah kepada orang penting ini. Abu Yalib, pak cik kesayangan Rasulullah SAW ini dikenali sebagai seorang yang amat patuh kepada ajaran nenek moyang. Hinggakan Abu Talib di saat-saat mahu menghembuskan nafas terakhir pun Rasulullah tetap mengulang-ulang ajakan untuk mengucapkan dua kalimah syahadah.

Namun Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umayyah berulang-ulang menghasut Abu Talib agar mengenepikan ajakan Rasulullah saw. Sampai akhirnya Abu Talib meniggal dunia tanpa sempat beriman dengan islam. Bagaimanapun, seperti yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan Ahamad, Rasulullah masih meminta ampun kepada Allah atas pak ciknya. Baginda tidak jemu-jemu beristigfar.

“Aku akan terus beristighfar untuk pakcik selama aku tidak dilarang oleh Allah”
Maka turunlah ayat al-Quran (at-Taubah: 113 dan al-Qashash: 56) yang melarang Rasulullah saw dan orang-orang beriman beristighfar untuk orang-orang musyrik walaupun ahli keluarga terdekat. Maka berhentilah Rasulullah SAW mendoakan dan beristghfar untuk kaum kerabatnya.


Moral: iInilah contoh kesetiaan bagi sesorang yang amat menyayangi keluarganya kerana Allah semata-mata. Walaupun pahit untuk ditelan, tetapi hakikatnya, keturunan bukanlah tiket untuk kita selamat di dunia dan akhirat. Kerana iman tidak boleh diwarisi.

3 ulasan:

  1. Semoga kita dpt meneladani sifat2 Rasulullah S.A.W.. =)

    BalasPadam
  2. salam ramadhan,Moga Ramadhan kali ini membuahkan ketakwaan dalam diri kita,amin

    BalasPadam
  3. suhanallah..teringat kisah baginda dengan seorang Yahudi tua..keikhlasan dan kesabaran baginda menyentuh hati seorang yahudi tua yg mana yahudi ni akhirnya mengucap syahadah setelah baginda S.A.W wafat....

    BalasPadam